tisdag 30 oktober 2012

Ett stygn av hemlängtan

Frida Clements



Idag har jag legat i soffan och varit sjuk. Det är otroligt vad mycket snor den här näsan producerar, och hostan skräller långt ner i bröstet. Jag anar att jag kommer att få sova på soffan i natt. Till och med Antons hundsnarkningar är som meditativt vågskvalp i jämförelse med mina hostattacker. 
 I all min ynk har jag längtat efter mamma och Norrland. Till snön som ligger på backen där. Efter att ha fått en inbjudan till trettioårsfest med en twist av Emma med posten idag, och ett samtal ifrån Jonia, så längtar jag ännu mer till Sönnsvall. 

Sundsvall topp fem:

1. Mamma och Kalle med alla sina små och stora projekt.
2. Emma, och Doris som lärt sig gå!
3. Låna bilen, köra välbekanta vägar till de bästa loppisarna och fynda möbler, krimskrams och kläder för en femma och en fimp.
4. Promenera Storgatan på fem minuter och tänka "Jahapp! Då har en gjort stan!" Det är något rofyllt med det.
5. Tryggheten i att hitta överallt och veta vart allting ligger.

Hörni hemvändare- vad saknar ni med er stad?

2 kommentarer:

  1. snön ligger inte kvar, så det behöver du inte sakna. när det kom, slaskade det bort lika fort.
    men lugnet, familjen, att känna gatorna och luften som ingen annan. det är skönt att få fly vardagen med att komma hem.
    men kan man flytta tillbaka till det som nu för tiden är en tillflyktsort, kan man få vardagen också här..
    det kanske är den här pusselbiten man saknar tillslut, som gör att man tar sin vardag och flyttar hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "hem, hem, hem" Jag säger "hem till Sundsvall", men även "hem till Göteborg". Men Sundsvall känns ändå mer hemma för mig, men det kanske ändras efter nåt år. Dunno.

      Radera