fredag 21 september 2012

Jag fick inget bokmärke idag

Idag var jag till tandläkaren. Jag är en sån där konstig människa som tycker att det är ganska trevligt, rent av lite mysigt att gå till tandläkaren. En ligger skönt i stolen och får titta på roliga bilder i taket. Dessutom brukar det alltid "gå bra". De tjatar om några början till-hål, tandtråd och fluor, sen brukar jag få gå därifrån med medalj och diplom i princip.
Inte idag. Idag fick jag skämmas.
-Jag har några början till-hål sen länge, sa jag och studsade ner i stolen.
-Jaha, då ska vi se..., sa tandläkaren och började räkna. Ett, två, tre (oj!), fyra, fem, sex (va!?), sju, åtta, nio, tio (vafan, sluta räkna mänska!), elva, tolv, TRETTON nästan-hål som måste hållas i schack, och fyra som måste lagas. 
Jag låg tyst länge i stolen, en aning punkterad, sen pressade jag fram ett skamset "Det här tänker jag inte berätta för nån!" Till mitt försvar är flera av början till-hålen gamla, det är inte så att jag plötsligt har slutat borsta tänderna och bara går runt och gnager på polkagrisstänger, låter munnen gro igen och plötsligt får tretton nya tandtroll bara sådär. Men ändå- känner mig smutsig och besudlad!
Vi kom även överens om att jag ska operera bort en visdomstand. Men eftersom att tandrötterna har ställt sig som i balettens fjärde position, så kommer jag att bli skickad till Kirurgen för att minimera risken för att få nervskador. Låter spännande, tycker jag! När jag drog min andra visdomstand (som hade lika krångliga rötter den också), tog det två timmar istället för tjugo minuter med fyra bedövningssprutor. Tandisen slant med borren och borrade mig i kinden så att jag fick sy, och de fick borra sönder tanden och plocka ut den bit för bit. Det slutade med att en del av den blev kvar någonstans i djupet och att jag skulle få komma tillbaka några dagar senare och plocka ut den. Det hade jag ingen lust med, utan plockade ut den själv med en pincett hemma i badrummet, med hjälp av Erik som fick stå (motvillig och äcklad) och lysa med en ficklampa in i munnen på mig. Det hoppas vi att vi slipper den här gången.
Så, alltså... tandtråd och fluorskölj var det, ja!

-Glänta på käften, ge dig själv ett snett leende i spegeln och se lite lätt utvecklingsstörd ut så kommer du åt att borsta visdomstanden ordentligt!




3 kommentarer:

  1. Hahaha, jag skrattade mig igenom ditt tandläkarbesök, du skriver så roligt,så pricksäkert och målande!

    SvaraRadera
  2. jag tror jag saknar dig ännu mer!

    SvaraRadera