tisdag 22 januari 2013

Jag och Poeten på Röhsska museet

Tygtryck av Stickan L, stolar av Carl Malmsten och gigantiska skulpturer av Birger Kaipiainen.

I lördags sken solen, och då vaknar ju som bekant äventyret till, som i vanliga fall bara ligger och lurar lite latent i kroppen. Jag packade med mig en termos kaffe och mötte Martin på Valand för en tur på Röhsska museet. 
 Det blev så djävla dumt det där med kaffet, för det är ju bara Martin som dricker kaffe. Hade ju kunnat fylla den med te, men det blev fel i hjärnan. Istället fick han dricka upp fyra koppar själv, med smärre magont som följd.

-Äh, den där lampan kan en vika själv!
Där kunde en bevittna 1700-talets dramatik, erotiska instruktionsböcker för nygifta par från Japan, och diverse saker som en skulle vilja sno med sig hem.

Tveksamma nidbilder och Verner Pantons Kugle-lampa.

Där fanns också spektakulära kreationer av Sandra Backlund, koppardamasker att knata runt i en regning dag, och en klänning med ormbunkar på, med broderade gröna glaspärlor.
 Det var Röhsska det, vi får se vad det blir nästa gång!

3 kommentarer:

  1. Alltså: Inget slår kaffe! Jag var ju inte tvungen att sitta och dricka upp allt i ditt och Eriks kök. Gott var det! Och du smakade ju! Mycket fint att sitta med kaffetermos på spårvagn.

    Mycket fint inlägg! Jag kanske skulle börja föra lite dagbok igen.

    Ser fram emot nästa museum! Stads? Konst? Sjöfart? Naturhistoriska? Det finns så mycket!

    SvaraRadera
  2. Just: Nästa gång kan jag göra mackor om du gör te!

    SvaraRadera