söndag 15 september 2013

Mareld

Igår natt drog vi till havet, jag, Erik och Poeten. Det var ju det där med marelden som skulle upplevas. Det där som jag har ältat och pratat sönder om, i min iver att någon gång få uppleva. Enligt google och västkustbor skulle det vara som glänsande sjok av glitter när en kommer i kontakt med vattnet, jamen ungefär som norrsken tänkte jag mig. Det är alltså plankton som lyser upp som en försvarsmekanism när de känner sig hotade, till exempel av fisk (eller i vissa fall nattbadare).
 Jag var så spänd och upprymd när vi kom fram till havet och helt övertygad om att det skulle bli jordens antiklimax, att vi skulle plaska där i vattnet utan att någonting hände. Som om allting bara skulle vara ett enda stort lur. 
 Först var det nästan så. Jag klättrade ner på badstegen och doppade foten i vattnet och vispade runt lite. Inget märkbart hände- men det var förvånansvärt varmt i vattnet så ett sista dopp skulle det bli i alla fall. Erik hann först, och när han låg där i svartvattnet och vevade med armarna så SÅG vi det; gnistor som små svetsloppor som tändes och försvann! Trots att både jag och Poeten skar oss i foten på havstulpaner så är jag nöjd. Fenomenet existerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar