tisdag 21 maj 2013

Äldre tanter vinner över alla

På vår innergård, i ett av uthusen, har några äldre damer en loppis varje tisdag. Tisdagen innan bröllopet gick jag dit i förhoppning om att de skulle ha något tårtfat till salu. Det hade de dessvärre inte, men alla blev eld och lågor över att planering inför ett giftermål var i farten! De sprang upp till sina lägenheter flera stycken av dem, och rotade fram allt vad de hade i tårtfats-väg för att vi skulle få låna. En av dem kom bland annat med två stora skålar/fat på fot, från Reijmyre enligt henne själv, i grönt och turkost glas. Blev lite kär. Speciellt i det blå. Själv tyckte hon att det var "en knasig färg". Alla goa gummorna lyckades skrapa ihop ett helt gäng klassiska tårtfat i glas på fot, och det blev riktigt fint till alla tårtorna på bröllopet.
 Idag skulle jag lämna tillbaka dem och tacka för lånet. Jag satt och pratade med dem i säkert en timme där på loppisen, och fick höra gamla historier om hur det var i området förr i ti´n. De försökte truga på mig gofika och kaffe, och ville absolut se bilder från helgen då tårtfaten uppfyllde sin roll. Innan det var dags att gå, sa gumman med Reijmyre-skålarna att jag skulle ta med mig det blå fatet upp till mig. "Det kan ni få i bröllopspresent! Jag använder det ändå bara som blomfat." Fintanten!








2 kommentarer:

  1. Men så fint såjag dör.
    Bra saker händer bra personer, glöm inte det!

    SvaraRadera
  2. Håller med räven.

    SvaraRadera