torsdag 7 februari 2013

14 år igen

När jag var 14 år gick jag en gång till en drop in-frisör i Birsta köpcentrum och bad dem kapa av mitt halvlånga hår, för jag ville ha en lika frän frisyr som Robyn. Frisören klippte och jag var förväntansfull. Tills människan började föna och rulla upp håret så att jag fick en klassisk tantfrisyr. Då höll jag på att börja gråta för jag kände mig så fruktansvärt ful och fel, och förbannade mig själv för att jag var helt oförmögen till att berätta hur jag ville ha det. Jag trodde även att alla människor som såg mig gå från frisören, förstod att "där går minsann ett enda stort misstag! Sådär skulle det ju inte bli, det ser ju vem som helst!"

Det har länge varit mitt värsta frisörbesök- tills nu.

 Eftersom att jag försöker klippa mig var tredje månad trots att jag inte är så stadd i kassan, så brukar jag gå till Göteborgs frisörskola. Det kostar 100 spänn och det är ju billigt och det gillar ju jag. Tidigare har det varit jättebra- trevligt och kompetent, men idag blev det bara fel allting. De hade skrivit fel tid så jag fick någon som blev tvungen att hoppa in och som helt tydligt inte hade lust att klippa något mer hår idag. Människan drog och slet i mitt hår tills jag sa aj, kammade både hårbottnen och öronen röda, skrattade åt mig när jag sa att jag bara ville klippa ca en centimeter; "det är inte precis jämnt här bak, du vet det va? Jag skulle vilja ta enochenHALV!" (MEN JÖ DÄ RA!!), och toppade det hela med att våldskamma håret så det sprakade medan hen suckade och pustade. När jag försökte klia mig i ansiktet fick jag svartögat i spegeln och jag förstod att jag gjorde bäst i att sitta still. Knappt ett ord yttrades på tjugo minuter. Jag visste inte om jag skulle börja skratta eller gråta, kanske en blandning av båda för det blev så oerhört konstig stämning. När jag skulle betala för skiten så kostade det plötsligt 150 kronor på grund av oklart, men när jag hänvisade till hemsidan så fick jag rätt. När jag sedan stod ute i hallen för att klä på mig ytterkläderna, hörde jag den ena insinuera till sin kollega att jag kom dit 16.00 fast att jag hade tid 17.00 för att räva åt mig en tidigare klipptid, och den andres svar var: "ja, hon verkade konstig." Minen sedan när de förstod att jag var kvar och hört vad de sa! Jag förklarade att jag uttryckligen just frågat efter klockan 16.00 så att jag skulle hinna åka direkt från jobbet, men det var som att prata med en vägg.
 Jamen, hur blev håret då? Jomen, det blev bra! Även om det inte var helt smärtfritt.

3 kommentarer:

  1. Alltså. Återigen - du skriver så förbenat bra Kråkis!
    Väldigt tråkigt att du fick en elev som gått kursen "Klippa bra" men inte hunnit gå kursen " gör inte illa dina kunder" samt "var trevlig och snacka inte skit när kunden hör."

    Hursomhelst tror jag att du är lika snygg som vanligt och jag lovar att jag inte klyschigt ska skrocka "Vill en va fin får en lida pin"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack hjärtat! Blir alltid så glad när jag ser att du har skrivit några rader, och att du LÄSER framför allt.

      Radera
  2. Håller med om att du skriver bra. Spännande också att oroa sig för om du ofrivilligt blev berövad långhåret!

    SvaraRadera